Hej alla fans!

Lägger mig och dör lite med en film. Och en skål nudlar. Hejdå alla fans!

Den gamla goda tiden, nu kommer den aldrig tillbaks

Lite bilder från sommaren 2009. Känns så långt bort nu. The good old days. Saknar det faktiskt. Och saknar mina härliga vänner som det tyvärr inte blir av att jag träffar så ofta. Men har fina minnen!





Party in the U.S.A

Min blogg ska nu, eller ja snart, finnas med på utbytesstudent.se. Eftersom att jag ska åka till usa ett år. Som utbytesstudent. Undra om det går in om jag säger det tillräckligt många gånger? Utbytesstudent till Usa i ett år, ett år..  Hmm. 
I alla fall för att få ha med sin blogg där måste man svara på några intervju frågor, som även kommer finnas på hemsidan. Tänkte dela med mig av mina svar här:

8 snabba frågor & svar

Choklad eller glass? Glass
Politik eller sport? Sport
Michael Jacksson eller Madonna? Madonna
Fotboll eller Amerikansk football? Fotboll
Coca Cola eller Fanta? Coca cola
Morgon eller kvällsperson? kvällsperson
Windows eller Mac? Windows
Snö eller strand? Strand
Hamburgare eller sushi? Hamburgare

Kloka ord

Tjugo år från nu kommer du att vara mer besviken över de saker du inte gjorde än över de saker du gjorde

Intervju

Vem är du? :)
Emmie var namnet som sagt. Jag fyller 18 i november, dock ett tag kvar, och bor i Eskilstuna. Jag är väldigt normal. Pedantisk. Frisk. och icke-rökare. Om jag fick beskriva mig med tre ord: Omtänksam, glad och snäll, passar nog ganska bra in. Till sommaren beger jag mig till Usa som utbytesstudent, vidgar mina vyer.
 
Hur ser en vanligt dag ut för dig just nu?
Ingen dag är den andre lik, men jag går i 2:an på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna, inriktning företagargymnasiet. Där håller jag hus för det mesta under vardagarna. Mycket plugg, men annars jobbar jag, skrattar med mina underbara vänner och pussas med världens mysigaste kille :)

Varför ska personer följa din blogg?
För att få en inblick i hur det är att bege sig ut i världen, helt själv som 17-åring, som utbytesstudent. Jag vet själv hur många frågor jag har angående det mesta och i min blogg vill jag att de som är intresserade utav att åka som utbytesstudenter ska kunna få svar på många utav dom.

Vad gjorde att du ville åka iväg som utbytesstudent?
Det har alltid varit min dröm, så länge jag kan minnas. Och nu ska jag äntligen få leva min dröm, även om jag faktiskt inte förstått det än.  

Hur funderade du när du valde USA? Regionsval?
Usa har alltid varit det självklara för mig. Ett tag var jag även inne på Australien, men att få uppleva high school i Usa är något jag bara kan göra en gång i livet. Till Australien ska jag också, men det behöver nödvändigtvis inte vara som utbytesstudent. Jag har inte gjort något delstatsval i och med att jag anser att det är viktigare att hamna i en bra familj jag trivs med. Vart den toppen-familjen befinner sig har inte så stor betydelse, det blir ett stort äventyr varsom!

Vilka är de största rädslorna nu innan du åker iväg?
Jag är inte rädd för mycket, men kanske det kommer längre fram, vad vet jag. En rädsla har jag dock och det är hemlängtan. I ena sekunden är jag jätte glad för att jag faktiskt tar chansen till att göra detta och vill bara åka med en gång. Men i andra sekunden vill jag bara stanna i tiden här och nu med mina nära och kära. Vad tänker jag med när jag lämnar dom frivilligt för ett år!? När jag är lite nere och får "hemlängtan", fast jag inte ens åkt, och fast jag inte ens ska det förens om 6 månader, så försöker jag leva i nuet. Det löser sig säkert och klart man får hemlängtan, men det blir inte bättre utav att deppa. Dessutom finns det inget jag kan göra åt saken nu och det är lång tid kvar innan jag behöver bekymmra mig. OCH kunde det varit värre. Tänk på dom barn som inte har en familj eller vänner att få hemlängtan till, eller ens mat och vatten för att överleva. Som varje dag måste kämpa för sitt liv. Ja det kan faktiskt vara mycket värre!

Vad ser du fram emot mest när du tänker på ditt utbytesår?
ALLT! Eller kanske inte allt, men det mesta. Att få åka till ett annat land med andra kulturer, en helt annan miljö, bo i en familj och skaffa sig nya vänner och erfarenheter som jag kan ha nytta utav hela livet.

Vad längtar du efter just nu?
Min pojkvän. Som varit i Spanien. I 5 dagar...

Så dyker jag förhoppningsvis upp på deras hemsida inom en snar framtid!

I don't see what anyone can see in anyone else but you

Det vackraste jag vet är att se dig när du sover
Här råder stilla frid och jag glömmer både rum och tid
Du ligger här bredvid och jag känner hur du andas
Att älskas utav dig är det vackraste för mig
Så sagolikt det är att se morgondimman lätta
När mörkret sakta flyr och att se hur dagen åter gryr
En kylig morgonbris sakta sveper genom rummet
Jag kryper tätt intill, lycklig för att du finns till
Stunder av stillhet ett ögonblick av ro ibland
Stunder av lycka att bara ha varann
Det är en rikedom att få älska och att älskas
Vår kärleks varsamhet är det vackraste jag vet
Det vackraste som finns är att vara någon nära
När månen lyser klart över skog och mark så underbart
Du ligger här bredvid och jag känner hur du andas
Att älskas utav dig är det vackraste för mig
Stunder av stillhet ett ögonblick av ro ibland
Stunder av lycka att bara ha varann
Det är en rikedom att få älska och att älskas
Vår kärleks sårbarhet är det vackraste jag vet
Du ligger här bredvid och jag känner hur du andas
Att älskas utav dig är det vackraste för mig




So long, suckers!

Okej, jag kommer nog aldrig förstå att jag ska bo i USA ett år. Det är för orealistiskt för att det ska gå in i mitt huvud. Jag lovar att jag inte ens kommer fatta det när jag väl är där. Idag finns det i alla fall ingen återvändo. Eller det kanske finns det tills första betalningen är avklarad? Skickade in "ja-tack-jag-accepterar-min-plats-hos-explorius-utbytesprogram-år-2011/2012"-kortet. Eller kort och kort. Två papper med lite uppgifter att fylla i, lite små kul sådär. Det fanns två avbeställningsskydd att välja på. Det första kostar ca 500 och då får man pengarna tillbaka ifall att någon i familjen/släkten avlider innan avresa, eller om man blir sjuk och inte kan åka. Det andra ligger på runt sextusennågonting och då är det fritt att avboka när du vill, innan avresa, och få pengarna tillbaka. Självklart kryssade far min inte i det andra alternativet. Lika bra så att jag inte ångrar mig. Vilket betyder att jag har ungefär 6 månader kvar innan jag åker. Låter dock fruktansvärt mycket. Men jag är ändå inte säker på om jag vill att det ska gå snabbt. Fast jag har ändå inte fattat att jag ska åka. VILKET JAG SKA !?

Baby I just wanna dance, I don't really care

yeees, jag blev antagen! JAG BLEV ANTAGEN!


Emmie Norman


as you move on, remember me

Kom hem precis. Hoppades innerligt på att köket var städat. Vilket det såklart inte var. Det såg precis ut som när jag lämnade det för ett dygn sedan. Så nu ska jag sätta på musik och sanera köket. Min favorit sysselsättning! Inte så troligt, vem gillar att städa?. Det är super äckligt och vill helst låta bli. Men mitt kök börjar bli rätt rörigt och då får jag panik för att det är så äckligt, så måste ta tag i det någon gång. Stackars mamma som måste städa undan efter oss varje dag..

Har i alla fall fixat allt till explorius igår. Jag fick svar idag där dom sa att dom fått in betygen och skulle kolla igenom massa saker och sedan bedömma om jag blivit antagen eller inte. Jag har väntat tillräckligt länge nu och ber till gud att dom hör av sig idag! Så lång tid mer nu får det faktiskt inte ta.

Emmie Norman                              

världens bästa famor

Denna kväll spenderade jag lite kvalitets tid med min farmor. Först fick jag min favoriträtt efter jobbet: Kottletter med potatis och sås. Egentligen sås med potatis och kotletter. Måste bara påpeka att min farmor gör världens godaste sås. Helt sinnes. Skulle kunna äta bara en hel tallrik med sås. Haha.. Framår kvällen åt vi hembakta bullar och drack varm choklad. Riktigt mysigt. Sen har hon köpt en dator som hon inte förstår sig på. Så har förklarat lite baskunskaper om hur man använder en dator. Älskar min farmor. Hon är världens bästa. Ställer alltid upp och gör godaste såsen. Tack för att du finns farmor <3                                          

Remember yesterday, dream about tomorrow, live today

OBS!! VÄRLDENS LÄNGSTA INLÄGG

Sådär! Nu har jag varit riktigt duktig. Har fixat fram en ny kopia av betygen. Scannat in dom i datorn och sedan sent iväg dom till explorius. Fick ett mejl igår där dom skrev att det börjar bli ont om platser och att jag behöver skicka in betygen snarast.. Vore ju synd om platserna tog slut. För jag hade faktiskt med en kopia av betygen som jag lämnade på intervjun. Men men, om allt har gått som det ska borde jag få reda på om jag kommit in inom en ganska snar framtid. Vill bara ha det bekräftat, för tycker det är jobbigt att gå runt och ora sig för att jag kanske inte blir antagen. Det här är ju min dröm. Och jag har äntligen samlat mod till mig att åka iväg ett helt år. Egentligen är jag inte speciellt nervös. Ett tag precis efter att jag skickat in en intresseanmälan fick jag panik. Jag har velat åka som utbytesstudent till USA och gå på high school så länge jag kan minnas. Det har alltid varit min dröm, jag längtade som fan efter det året jag fyllt 14 och äntligen fick åka. Men sen dess har det runnit ut i sanden varje år. Men jag vet att jag måste göra det här. Jag vill inte vakna upp en dag och ångra mig. För då kommer det vara försent. Så jag skickade in en intresseanmälan och var super taggad. Men det som alltid varit min dröm blev plötslig inte lika självklart. Jag fick panik. Inte kunde jag lämna allt här hemma? Jag är inte nervös över allt som kommer, utan det jag lämnar bakom mig. Världens bästa familj, toppen vänner och min älskling som jag älskar över allt annat. Jag måste ju vara sjuk i huvudet som bara åker bort i ett år och kommer antagligen inte träffa någon utav dom under den tiden. Men efter att älsklingen övertalat mig att åka, för han vet ju att det är min dröm och har varit det i så många år, så kändes det lite bättre.

Idag har jag lite hemlängtan igen. Men jag försöker att inte tänka på det. Det är ca 6 månader kvar tills jag åker, om jag nu kommer in (vilket jag SKA göra) och det blir inte bättre utav att ora sig. Det är som en berg-och-dal-bana, först är jag hur taggad som helst, längtar hur mycket som helst och vill bara att det ska bli sommar så att jag får åka iväg på mitt livs äventyr. Sen ibland går det neråt. Tänk om jag får jätte mycket hemlängtan och bara ligger i min säng och gråter?

Min älskling åkte till Spanien idag för att spela fotboll i 5 dagar. Jag saknar honom redan super mycket. Han är ändå bara borta i 5 dagar. Jag är borta i typ 500 dagar. Nej inte riktigt men det känns som om jag aldrig kommer träffa människorna här hemma igen. Som om jag lämnar dom för alltid. Ja, jag vet. Just nu åker jag ner för en väldans nerförsbacke. Men snart går det uppåt och jag kommer längta lika mycket igen som jag brukar göra vanligtvis. Men tanken med den här bloggen är att blivande utbytesstudenter, självklart andra också, ska kunna följa mig och allt som händer kring mitt år i USA. Jag har så många frågor om allt, och jag vill skriva så mycket som möjligt här. Om hur jag känner, vad som händer innan och sedan allt jag kommer göra under året i USA och allt vad det innebär. Och på så vis hoppas jag kunna svara på många utav någon annans frågor. Även om det innebär att jag har lite panik över vad jag faktiskt ger mig in på. En vän sa "Om du längtar hem alldeles för mycket är det faktiskt bara att åka hem, men jag beundrar dig sjukt mycket för att du tänker åka. Jag skulle aldrig våga". Och det har väldigt många sagt. Dom vill åka, men skulle aldrig våga. Men det gör jag. Och jag är fan bra för att jag gör det!!

Emmie Norman

It´s like learn how to fly from fallin in love

Idag ringde jag till explorius, eftersom att jag inte fått svar och nu har det gått snart 2 och en halv vecka. Började med att höra av mig till Sara som höll i intervjun. Men hon kunde inget göra eftersom att det var huvudkontoret som skötte den delen. Efter många väntetider kom huvudkontoret fram till att varför jag inte fått svar var för att kopian på mina betyg saknades. Okej, men jag lämnade ju in den vid intervjun? Men icke hade dom fått betygen. Så han jag pratade med sa att jag skulle scana betygen och skicka till dom och så kunde jag få svar nästan på en gång. Jag: "Men jag har ju ingen scaner :(" han: "Dina föräldrar då, har dom kanske en på jobbet?" jag: "nej tyvärr dom är i sälen hela veckan.." han: "okej.. skolan då?" jag:"jo, fast vi har lov". Det här går ju hur bra som helst. Eller inte bra alls. Jag måste alltså skicka betygen med posten. Vilket kommer ta ett bra tag. Så jag ringde min mamma. Jag:"mamma, vart gjorde du av mina betyg?", mamma: "Dina betyg? Har inte du dom?" Jag: "nej ni tog ju dom vid intervjun" Mamma:"nej jag har ingen aning om vart dom är.. Men ring till receptionen i skolan och fråga om dom kan skriva ut en ny kopia". Då var det bara att lyfta luren igen och hålla tummarna på att receptionen är öppen eftersom att vi har lov. Den bra nyheten var att den var öppen, den dåliga nyheten var att hon jag skulle prata med hade gått hem. Så jag får göra ett nytt försök imorgon. Fast vid närmare eftertanke ska jag nog vända upp och ner på huset. Sen ska jag hitta någon med en scanner. Jag förstår bara inte riktigt, om jag inte hade ringt idag hade dom då hört av sig och sagt att mina betyg saknades? Nåväl, får väl vänta ett tag till då innan jag får svar. Suck..

jag kommer, jag är nästan där

Hade planer för kvällen. Tyvärr fick jag avboka dem.. Så vad gör man ensam i ett stort hus? Det blir till att återse. Tills vidare får jag i alla fall spela musik hur högt som helst utan att någon klagar. Sitter även och läser bloggar av utbytesstudenter i USA. Något jag finner mycket underhållande då det inte händer något för min del när det gäller den fronten. Kan alltid drömma mig bort. I natt drömde jag, bokstavligt talat, att jag blev placerad i en familj i Maine. Delstaten längst upp i högra hörnet av USA. Jag har inte önskat någon speciell delstat i USA eftersom att jag anser att jag hellre hamnar i en bra familj än två mil ifrån L.A. Men helst skulle jag hamna lite närmare ekvatorn än Maine. Tycker absolut vintern är jätte vacker. När jag sitter inne på mitt rum. Under täcket. Med elementet på högsta värme. Annars är jag inget stort fan utav kylan. Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. Kanske stämmer. Men jag lyckas ändå alltid frysa, spelar ingen roll vad jag har på mig. Sara, som intervjuade mig, sa att om jag ville kunde vi kolla om man kunde önska alla "lite varmare" delstater. Inte bara tre stycken speciella. Och då skulle dom försöka hitta en familj lite närmre värmen. Några sydliga delstater gränsar ju till Mexiko. Tänk att bara kunna ta bilen och sen på några timmar befinner du dig på en sandstrand i Mexiko? ¡Si por favor!



ELLER


Yes i would die for you baby, but you wouldn't do the same

En supertrevlig helg börjar lida mot sitt slut. Familjen drog till Sälen igår, så invigde en hel veckas FF med mina absoluta favoriter här i världen plus att det är lov nästa vecka. Hur skönt är inte det? För att samanfatta helgen lite kort:

Fredag
- Pizza och många skratt med en underbar vän
Lördag - Trerätters middag med mina favorit tjejer
Söndag - Mys med världens bästa kille

Kommer sakna kvällar som dom här i USA!

Det mindre trevliga är att min boy precis drog, så är hemma helt ensam vilket i och för sig är hur skönt som helst, och att det idag har gått två veckor sedan intervjun och SLEP-testet! Jag har fortfarande INTE fått svar! Hallå!? Explorius skulle ju höra av sig senast idag. Typiskt min tur. Hoppas på att jag får svar imorgon, annars hör jag nog av mig jag! Vore skönt att veta säkert om jag ska åka eller inte. Har egentligen inte funderat på vad jag ska göra om jag inte kommer in. Antar att jag tar det lite för givet att jag kommer in och skulle bli hemskt ledsen om så var att jag inte gjorde det. Antingen får jag söka med en annan orginisation eller så är det väl inte meningen att jag ska åka. Tålamod var det ja.

Snygga b-rudar
Snygga b-rudar


Emmie Norman



I was gonna clean my room, but then I got high

Så nu tänkte jag spendera min torsdagskväll med att städa mitt rum, instead of get high. Kanske lite sent att komma på såhär dags men bättre sent än aldrig. Reaktionen brukar vara när folk går in i mitt rum (om det råkar vara rätt stökigt, som jag självklart förvarnat om) "OJ! Och min mamma tycker att jag ska städa mitt rum. haha, måste ta kort ock visa henne!!". Japp, det är sant. Har hört det mer än en gång. Personligen tycker jag inte att det är så farligt. Kunde faktiskt varit värre.


 I was gonna clean my room but then I got high.
I was gonna clean my room but then I got high


Emmie Norman


Don't dream it. Do it!

Utbytesstudent. I USA, just ja. Don't dream it. Do it! Det är precis vad jag planerar att göra. Min dröm är just nu ett telefonsamtal bort. So may I do it instead of dream it? Hoppas på det. Var på intervju hos explorius och gjorde SLEP-test för exakt 10 dagar och ca 11 timmar sedan, fast det är ju bara en gissning. Skulle få besked efter 1-2 veckor. En fiskares bästa vän är tålamodet, något i den stilen. Det är dock inte min bästa vän, vill inte vänta, vill inte ha tålamod, vill ju veta. Nu, nu, nu! Hoppas i alla fall att jag blir antagen. Intervjun gick bra, det som är avgörande är resultatet på SLEP-testet. Fast det ska väl inte vara några problem? Annars har jag ju lagt ner en massa jobb på en blogg helt i onödan.. Haha.
Men nu ska jag ta och bli lite bättre vän med tålamodet. 

Emmie Norman


RSS 2.0