Söndag 2011-09-18 19:17

Okej så.. Idag testade jag på att inte gå till mormon-kyrkan med min vfamilj. Gick med min kontakt person, Laura, till kyrkan. Det var... har försökt att hitta ett bra ord. Antar att galet är bra. Det var galet!! 08.30 kom vi dit. Det var inte många som kommit för first service börjar inte förens kl 9. Vi som var där, 15 pers typ, ställde oss i en ring. Deras pastor (tror jag att det heter, herre gud, skäms ibland över att inte ens tro på gud och därför inte vet ett skit om något) pratade. Mera försökte banka i oss allt han sa. Min vfamiljs kyrka är tyst. Jag hör knappt vad dom säger. Men idag så skrek pastor helatiden. Sen säger han till mig "I hope this isn't freakin you out" och alla börjar gå runt i rummet och röra vid alla stolar medans dom blundar och sakta gör rörelser med armarna upp och ned, upp och ned, och säger i låg ton: Jesus, Jesus, Jesus.. Och pastorn går runt och skriker böner, eller vad det var. Och så höll dom på i 5 minuter. Ärligt blev jag lite rädd. Sen var det dags för first service och alla satte sig ned. Dom har ett band som spelar live och alla sjunger med i låtar som handlar om gud, medans dom klappar och höjer händerna i luften. Pastorn pratar (skriker) mellan låtarna och säger i var och varannan mening: Somebody give me amen. Och alla säger amen. Och publiken är liksom med pasor helatiden, om dom gillar det han säger skriker dom och alla säger amen med jämna mellanrum (bortsätt från när pastorn ber dem). I slutet pratade pastorn om en familj som just förlorat sin pappa/man i en bilolycka. Och hur pastorn var där när dom berättatde för barnen (9 ,7,4 år och 11 månader). Jag fick tårar i ögonen och det var så hemskt. Han bad alla i publiken som ville att gud skulle hjälpa dom med sina sorger komma fram till scenen. Dom flesta gick fram, inte jag såklart för det vågade jag inte. Pastor höll händerna om personens nacke och viskade massa. Helt plötsligt föll den första personen ihop och låg och grät på golvet. Jag trodde att hon var så ledsen att hon inte kunde stå. Men det visade sig att efter att pastorn viskat till dem så stod det en person bakom dem och dem fick ramla bakåt (som samarbetsövningarna man gör när man var mindre) och hjälper dem att lägga sig ner på golvet. Och så låg alla framme på golvet vid scenen och grät. Jag visste typ inte vad jag skulle göra. Det är hemskt att se alla så ledsna och vissa skakade för att dom grät så mycket. Fick hålla mig från gråt helatiden, för börjar jag gråta. Kan jag inte sluta. Så det var bäst att hålla tårarna inne. 
Sen var det 5 min paus. Sen var det second service som var precis samma sak. Laura och hennes man går alltid på båda. Fattar inte egentligen varför, eftersom att varje service är över 2 timmar och pastorn säger samma sak, bandet spelar samma låtar osv. Men kl 14 var jag hemma! Haha en lång dag i kyrkan.
Min vmormor frågade vilken kyrka jag gillar bäst. Jag gillar ju ingen, eftersom att jag inte ens är religös. Visst det kanske finns kyrkor som är roliga men min vfamiljs kyrka är lika rolig som att stirra in i väggen och Lauras kyrka blev jag rädd för. Så hehe..

Kommentarer
Postat av: Anna Karlsson

Ja Emmie. Detta låter ju inte riktigt klokt. Jag antar att du absolut inte vill bli utsatt för fysiskt våld. Detta är, tycker jag, psykiskt våld. Att tvingas leva med några som är så hjärntvättade och som själva sätter upp regler med vad som är rätt och fel strider helt mot de mänskliga rättigheterna.Stå på dig!!! Du måste byta familj!! Ingen ska bli utsatt för psykisk terror!!!



hälsningar anna (jaanas kompis)

2011-09-19 @ 14:24:05
Postat av: Amanda

Haha jag fattar att du blir rädd eftersom du inte är religös osv, men bara så du vet så, i vanliga frikyrkor så är det ofta så, lixom att dom går runt och ber för folk och vissa börjar gråta för att den som ber för personen, typ säger rätt ord, typ samma effekt som att man går i terapi och pratar om hur man mår, så kanske den som ber träffar rätt saker osv.



Men en fråga , får du strunta i att gå på sånt? För ja fattar att d måste vara svårt att lixom, gå p åsånt utan att vara kristen. Jag är kristen och vi hade alltid med oss en okristen tjej, men hon tyckte lixom låtarna banden spelade var bra och hon tyckte det var roligt, det är ju typ som en konsert. sen kände hon sig lite awkward lixom när folk bad osv, men hon blev van. men jag menar, du ska ju inte tvinga dig själv eller så att gå på sånt om du inte vill och känner att de e svårt.



Hade du varit t.x.e muslim hade du ju verkligen inte tolererat att gå på kristna grejer osv.



Förresten så, om du någon gång behöver prata med någon om hur du mår osv, så får du jättegärna mejla [email protected] jag är en bra lyssnare och jag dömer inte, och ibland kan det vara skönt att prata av sig med nån utomstående samtidigt nån som kan svenska. Sen kan du ju fråga mig frågor med, om txe sakerna ni gör i kyrkan och varför osv, om du inte vågar eller vill fråga några där.

2011-09-19 @ 18:47:48
URL: http://itsmenotyou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0