Söndag 2011-10-30 04:16

Enda sedan jag kom till usa har jag haft en tanke i mitt huvud. Och det var att åka hem. Jag har drömt om att åka som utbytesstuden i hela mitt liv och jag är glad att jag åkte. För två veckor sedan så beslöt jag mig för att faktiskt åka hem. Mitt år (2,5 månader) har iprincip bara varit i tårar. Jag har mått väldigt dåligt, inte kännt mig lycklig en gång. Men det är inte därför, av hemlängtan, som jag har valt att åka hem. Jag vet inte riktigt om det är rätt att säga att det inte var min grej. Jag älskar att resa och att se världen. Det var intressant att bo i en värdfamilj (även om jag inte trivdes alls i min). Men jag tror att High School inte är min grej. Jag ska inte dra alla över en kant, för jag vet att mycket har med att jag bodde i en stad med mormoner att göra. Jag är inte mormon, jag tror inte på gud. Jag har inte kunnat vara mig själv en sekund i Parowan. Jag kvävdes där. Visst jag skulle flytta till en ny vfamilj, men jag vet att jag inte hade blivit lycklig på riktigt. Det hade säkert blivit bättre, det tror jag. Men som lyckligast är jag hemma med mina vänner, familj och pojkvän. Jag mejlade min rektor på min skola i Sverige och frågade om det var möjligt att börja skolan igen, även om det gått 2,5 månader och ta studenten med min klass. Han svarade att det gick absolut och då visste jag att det är menat att jag ska åka hem.
Just nu ligger jag i min säng hemma i Sverige. Jag är lite jetlaggad (okej, mycket eftersom att kl är efter 4 på morgonen och jag är pigg som en mört) men jag är sjukt lycklig. Har aldrig varit lyckligare i mitt liv. Jag får vara med personen jag älskar och har insett att jag inte kan leva utan. Har världens bästa familj och vänner och varför ska jag pina mig i usa och stå ut med ett år bara för att det är min dröm. Det blev inte som jag tänkt mig. Det finns inget jag kan/kunde göra för att mitt år skulle bli bra. Men jag är glad att jag åkte. Jag har blivit starkare som person, jag ser mer possitivt på saker och jag uppskattar det jag har sjukt mycket. Jag ångrar mig inte en sekund att jag åkte hem. Det här var rätt beslut för mig och jag är sjukt lycklig just nu. Världens lyckligaste faktiskt!

Kommentarer
Postat av: caroline

känner inte dig men har följt din blogg hela tiden. det låter underbart att ha kommit hem faktiskt! är glad för din skull :) dvs att du faktiskt är hemma och är lycklig, det är så livet ska vara ju! däremot är det jättetråkigt att det blev som det blev med ditt utbytesår, men som du skrev, man lär sig av allt och du har säkert lärt dig något otroligt mycket av detta! riktigt starkt gjort :) njut nu av att vara hemma och ta studenten med din klass i vår. hoppas du får det bra och välkommen hem till sverige :))

2011-11-01 @ 14:52:12
Postat av: Jojo

Känner igen mig sjukt mycket i det där. Jag avslutade också mitt utbytessår efter sisådär 2 1/2 månad i USA. Bodde i en liten stad i Idaho med 97% mormoner. Tyckte det var helt galet jobbigt, för jag kände att jag inte kunde vara mig själv ens en sekund. Trivdes inte i min värdfamilj över huvud taget, inte för att de inte var snälla och så, men inte en enda gång fick de mig att känna mig som en i familjen. Jag kände att jag hamnat helt, helt fel. Har varit hemma i en månad nu. Ibland kan jag tycka att det är sjukt trist att det blev såhär, för jag hade drömt om utbytesår så himla länge, samtidigt så är jag så lycklig nu här hemma. Vet inte vart jag vill komma, kände bara igen mig så sjukt mycket att jag kände att jag var tvungen att skriva nått. Kan alltid vara skönt att veta att man inte är ensam om sin situation och så också.

2011-11-01 @ 19:31:13
URL: http://jojok.blogg.se/
Postat av: Anna

Alla är vi olika och det är okej.:-) Alla klarar inte av en ny kultur och utmaningar som kommer med detta. Sen hjälper det inte att åka iväg om man har pojkvän hemma i Sverige. Det är uppenbart att det kommer att gå åt skogen från början. Har följt Jojos blogg här ovanför och en annan tjej som heter Veronika, båda två med pojkvän hemma i Sverige och åkte hem efter typ en månad eller två. Lärdom, åk inte som utbytesstudent om du har pojkvän!

2011-11-05 @ 19:52:58
Postat av: Johanna

Jag har följt dig ett tag nu och kan väl nästan säga att jag är glad att du akte hem, det verkade inte funka alls. Mest känns det sa för att jag känner igen mig sa mycket i vad du skrivit. Jag är i Brasilien just nu och de första manaderna har varit sa upp och ner att jag undrat om det varit nagot fel pa mig. Som tur är sa finns det tillräckligt mycket positivt för att jag ska orka hoppas tag till iallafall, och det känns bättre hela tiden. Men jag känner ocksa att om det hade fortsatt vara som det var i början sa hade jag akt hem. Jag tycker att det var starkt av dig att vaga aka hem ocksa, jag hoppas att jag hade vagat erkänna för mig själv och andra om det inte hade funkat.

Ha det bra!

2011-11-17 @ 00:37:30
URL: http://johannawohlin.wordpress.com
Postat av: Louise

Jag säger precis som jojo, avbröt mitt år efter 2 månader och jag ångrar mig inte ens sekund att jag åkte hem. Allt du skrev stämde så bra in på mig! Du var su sjukt stark som åkte och ännu starkare att åka hem!! För jag vet att det inte var ett lätt beslut. Hoppas du har de bra nu hemma i Sverige som jag antar att du har:)

2011-11-20 @ 15:11:16
URL: http://Louisell.devote.se
Postat av: Linnea

Okej, vi får hoppas att du ser detta..
Menjag är nyfiken om du fick pengar tillbaka av dom du åkte med? c:

2012-08-28 @ 00:08:51
Postat av: rkumarJin

http://tiny.cc/vfxhsw

2013-02-15 @ 16:01:52
URL: http://bit.ly/carboniteup

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0